IV EDYCJA
FINALIŚCI IV EDYCJI IGRZYSK WIEDZY U KOŚCIUSZKI
Stereometria 4.Starcie | Globus | Biologiczna Pasja | Poliglota | |
1. | Kulferst Maja SP 1 Syców | Lizak Lena SP Twardogóra | Mielcarek Aleksandra SP Drołtowice | Koziarek Nikola SP Twardogóra |
2. | Chrzuściel Laura SP Międzybórz | Janiak Zofia SP Mąkoszyce | Włodarczyk Jakub SP Twardogóra | Torchała Filip SP Dziadowa Kłoda |
3. | Matusiak Marcelina SP Twardogóra | Hoja Kacper SP Kobyla Góra | Hłądzyński Antoni SP Twardogóra | Dwornikowska Anastazja SP Twardogóra |
4. | Tajak Urszula SP 1 Syców | Stekiel Mikołaj SP Twardogóra | Noculak Hubert SP Międzybórz | Fiłończuk Filip SP Miłowice |
5. | Mikołajczyk Tomasz SP Twardogóra | Walczybok Mateusz SP Kobyla Góra | Klosowska Michalina SP Twardogóra | Marczak Michalina SP Miłowice |
6. | Potarzycka Weronika SP 2 Syców | Zamelek Jennifer SP 3 Syców | Barczak Sara SP Międzybórz | Pajdzik Zuzanna SP 1 Syców |
7. | Pawlak Gabriela SP 1 Syców | Bukowska Monika SP Twardogóra | Domagała Dagmara SP 2 Syców | Wdowiak Maciej SP 1 Syców |
8. | Rubik Alicja SP 1 Syców | Jankiewicz Robert SP Twardogóra | Kłobus Katarzyna SP Międzybórz | Dynowksa Antonina SP Międzybórz |
9. | Sztukowska Natalia SP 1 Syców | Sikora Cyprian SP Międzybórz | Jabłońska Amelia SP Mąkoszyce | Fiołka Lena SP 3 Syców |
10. | Wieczorek Zofia SP 2 Syców | Nowacka Aleksandra SP Mąkoszyce | Hanyż Zuzanna SP 2 Syców | Kołodziej Piotr SP 2 Syców |
11. | Smorawska Aleksandra SP Drołtowice | Krywko Maciej SP Twardogóra | Skrzypczyński Wojciech SP Twardogóra | Potyrała Małgorzata SP Twardogóra |
12. | Janas Maria SP 2 Syców | Pelc Antoni SP Twardogóra | Dembska Zofia SP 2 Syców | Marzec Damian SP Twardogóra |
13. | Mroczko Aleksandra SP Kobyla Góra | Lekan Tymoteusz SP 1 Syców | Griegier Hanna SP Stradomia Wierzchnia | Pytel Antonina SP Dziadowa Kłoda |
14. | Dukiewicz Oskar SP Kobyla Góra | Kuźmicz Oliwia SP 1 Syców | Wolarz Michalina SP 1 Syców | |
15. | Migalska Tamara SP 1 Syców | Grabarkiewicz Szymon SP 2 Syców | Gałęcki Krystian SP Mąkoszyce | |
16. | Białek Zofia SP Stradomia Wierzchnia | Ottenbreit Pola SP Twardogóra | Liebner Wiktor SP Mąkoszyce | |
17. | Jyhs Kordian SP 2 Syców | |||
19. | Lecheta Maja SP Międzybórz | |||
20. | Głowacka Alicja SP 2 Syców |
Regulamin IV edycji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych
„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki”
2023/2024
§ 1
1. Organizatorem konkursów jest Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki
w Sycowie.
2. Celem konkursów jest rozbudzanie zainteresowań przedmiotowych
i doskonalenie umiejętności oraz propagowanie ducha zdrowej rywalizacji wśród młodzieży.
3. W tegorocznej edycji Igrzysk Wiedzy uczniowie będą mogli zmagać się
w następujących konkursach przedmiotowych:
- STEREOMETRIA 4.STARCIE – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego
- Globus – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego
- Biologiczna Pasja – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego
- Poliglota – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego (język angielski)
§ 2
1. Uczestnikami igrzysk mogą być uczniowie klas siódmych i ósmych szkół podstawowych.
2. Konkurs kierowany jest do uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Syców i gmin ościennych.
§ 3
1. Igrzyska Wiedzy są konkursem dwuetapowym.
2. Etap I konkursu – szkolny – odbywa się w szkołach, które zgłosiły swój udział w konkursie, w dniach 31.01 – 02. 02. 2024r.,według poniższego porządku:
31.01.2024r. – konkursy: Biologiczna Pasja, Globus
01.02.2024r. – konkurs: STEREOMETRIA 4.STARCIE
02.02.2024r. – Poliglota – konkurs z języka angielskiego
Godziny konkursy szkoła ustala według własnej organizacji pracy, zaleca się, by odbyły się one między 12.00 i 15.00.
3. Szkoły otrzymują test konkursowy wraz z kluczem odpowiedzi dla nauczycieli w terminie określonym w harmonogramie Igrzysk Wiedzy (załącznik do regulaminu)
4. Test, przygotowany przez organizatora, trwa od 30 do 45 minut
(w zależności od konkursu) i składa się wyłącznie z zadań zamkniętych.
5. Materiał testowy i klucz odpowiedzi przesłany zostanie przez Organizatora na adres e-mailowy wskazany w formularzu zgłoszeniowym.
6. Do 9.02.2024r. szkoła zobowiązana jest do podania uczestników, którzy uzyskali co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów. Nieprzesłanie wyników uczniów z etapu szkolnego w wyznaczonym czasie jest równoznaczne
z rezygnacją z udziału w konkursie. Zaleca się, by w szkole powołano koordynatora konkursów, który prześle wyniki ze wszystkich konkursów jednocześnie.
7. Do 16.02.2024r. organizator poinformuje o wynikach etapu szkolnego
i prześle listę zakwalifikowanych do finału uczniów.
8. Etap II konkursu – finał – odbywa się w Liceum Ogólnokształcącym
im. T. Kościuszki, przy ul. Kościelnej 12 w Sycowie 06.03.2024r.
9. Do II etapu – finału przechodzi 15 uczniów z najlepszymi wynikami. Organizator zastrzega sobie prawo zwiększenia lub zmniejszenia liczby uczestników finału w szczególnych sytuacjach.
10. W finale każdy z uczestników rozwiązuje test składający się z zadań zamkniętych i otwartych, sprawdzających znajomość zagadnień podanych przez organizatora (zagadnienia i literatura przedmiotu stanowią załączniki do regulaminu).
11. Na rozwiązanie testu finałowego uczniowie będą mieć 60 minut. Zasada ta nie dotyczy konkursu językowego.
12. W finale Poligloty każdy z uczestników rozwiązuje interaktywny test wyboru na własnym urządzeniu mobilnym ( konieczny telefon komórkowy z dostępem do Internetu). Czas trwania testu nie przekroczy 30 min.
13. Uczeń może wziąć udział w jednym konkursie finałowym.
14. Jeżeli uczeń weźmie udział w więcej niż jednym konkursie przedmiotowym na etapie szkolnym i uzyska więcej niż jedną kwalifikację do finału, zostanie zakwalifikowany do konkursu, w którym uzyskał większą ilość punktów (ma wyższą pozycję na liście uczestników finału).
§4
1. Warunkiem udziału w etapie szkolnym jest zgłoszenie szkoły do udziału
w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki”, a następnie przeprowadzenie na terenie własnej placówki szkolnych etapów konkursów zgodnie z regulaminem IIedycji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki.
2. Każda szkoła zgłasza swój udział w konkursie poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego, będącego załącznikiem do regulaminu konkursowego.
3. Formularz zgłoszeniowy należy przesłać bądź dostarczyć do sekretariatu szkoły do 10 listopada 2023r.
§ 5
1. Zgłoszenie szkoły do konkursu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody dyrektora, nauczycieli i rodziców uczniów na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w zakresie związanym z przebiegiem konkursów.
2. Dyrektor szkoły odpowiada za uzyskanie zgody rodziców uczniów biorących udział w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” na przetwarzanie danych osobowych do celów konkursów.
3. Dyrektor szkoły zobowiązany jest też do zebrania i przechowywania oświadczeń rodziców o treści:
Oświadczam, iż zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., NR 101, poz. 926 z późniejszymi zmianami) Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka: ………………………………………………….., uczennicy/ucznia klasy …………………..
Szkoły…………………………………………………………………………….., do celów związanych z jego udziałem w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” , w roku szkolnym 2023/2024.
……………………………………………………………….
(data i podpis rodziców)
4. Oświadczenia zostają przekazane organizatorowi podczas finałów Igrzysk Wiedzy.
§ 6
1.Tytuł finalisty III edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2023/2024 otrzymuje
5 najlepszych uczestników II etapu poszczególnych konkursów przedmiotowych.
2.Tytuł laureata III edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2023/2024 otrzymuje
3 najlepszych uczestników II etapu – finału konkursów przedmiotowych.
3. Nagrody rzeczowe wręczone będą najlepszym uczestnikom drugiego etapu, którzy zajmą I, II i III miejsce w poszczególnych konkursach przedmiotowych.
4.Dla wszystkich uczestników etapu finałowego konkursu przewidziano dyplomy uczestnictwa w finale.
5. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród zaplanowane jest po zakończeniu etapu II – finału, w tym samym dniu.
6. Opiekę nad uczniami w tym czasie zapewnia organizator konkursu.
§ 11
1. Regulamin III edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2023/2024 dostępny jest
w siedzibie Organizatora i na jego stronie internetowej.
2. W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem konkursu:
p. Dorota Byrka, mail: d.byrka@losycow.pl, Tel.: 600279674
3. Organizator zastrzega sobie prawo przerwania, zmiany terminów lub przedłużenia konkursu w razie wystąpienia przyczyn od niego niezależnych.
4. Przystąpienie uczestnika do konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści Regulaminu.
Załącznik nr 1.
Harmonogram Igrzysk Wiedzy u Kościuszki
CZWARTA EDYCJA
ROK SZKOLNY 2023/2024
- DO 10 LISTOPADA 2023r. – ZGŁOSZENIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
- 29-30 STYCZNIA 2024r. – ROZESŁANIE MATERIAŁÓW KONKURSOWYCH DO SZKÓŁ
- 31.01,01-02 LUTEGO 2024r.– ETAPY SZKOLNE
- DO 9 LUTEGO 2024r. – PRZESŁANIE PRZEZ SZKOŁY WYNIKÓW ETAPU I
- DO 16 LUTEGO 2024r. – OGŁOSZENIE LIST FINALISTÓW
- 6 MARCA 2024r. – FINAŁY IGRZYSK WIEDZY U KOŚCIUSZKI
Załącznik nr 2. Formularz zgłoszeniowy
……………………………………………..
/pieczątka szkoły/
Zgłaszam szkołę:
……………………………………………………………………………………………………………..
/pełna nazwa szkoły/
…………………………………………………………………………………………………………………………
/mail do kontaktu/
Do udziału w II edycji konkursów przedmiotowych
dla uczniów szkół podstawowych
„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki”
2023/2024
Uczniowie naszej szkoły wezmą udział w następujących konkursach:
STEREOMETRIA 4.STARCIE – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego | |
Globus -IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego | |
Biologiczna Pasja – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego | |
Poliglota – IV edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego – język angielski |
Proszę zaznaczyć konkursy, w których szkoła weźmie udział
…………………………………………………..
/pieczęć i podpis Dyrektora/
Załącznik nr 3.
Zagadnienia i literatura przedmiotowa do poszczególnych konkursów:
STEREOMETRIA 4.STARCIE
Zagadnienia:
- Rozpoznawanie brył, takich jak: graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych.
- Wskazanie wśród graniastosłupów prostopadłościanów i sześcianów, uzasadnienie wyboru.
- Rozpoznanie siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów.
- Rysowanie siatki prostopadłościanów.
- Wykorzystanie podanych zależności między długościami krawędzi graniastosłupa do wyznaczania długości poszczególnych krawędzi.
- Rozpoznawanie w graniastosłupach i ostrosłupach kątów między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) obliczanie miary tych kątów;
- Rozpoznawanie w walcach i w stożkach kątów między odcinkami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a średnicą ), obliczanie miary tych kątów;
- Obliczanie objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka
- Obliczanie obwodu wielokąta o danych długościach boków.
- Obliczanie pół: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zmiany jednostek.
- Stosowanie jednostek pola oraz objętości
- Obliczanie pól wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów
- Określanie sinusa, cosinusa, tangensa i cotangensa w trójkącie prostokątnym.
- Wykorzystywanie wartości sinusa, cosinusa, tangensa i cotangensa kątów: 30˚, 45˚, 60˚.
- Zależności między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta ostrego.
Poliglota – język angielski
- Zagadnienia leksykalne:
- człowiek
- miejsce zamieszkania
- życie prywatne
- edukacja
- świat przyrody
- podróżowanie i turystyka
- nauka i technika
- elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych
- Zagadnienia gramatyczne:
- struktury gramatyczne zawarte w „Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku 2018/2019”
- struktury gramatyczne zawarte w „Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka niemieckiego od roku 2018/2019”
KONKURS GEOGRAFICZNY „GLOBUS”
– Ziemia we wszechświecie
Etap szkolny i finał
1. Współrzędne geograficzne:
• cechy południków i równoleżników
• podział kuli ziemskiej na półkulę wschodnią i półkulę zachodnią
• podział kuli ziemskiej na półkulę północną i półkulę południową
• długość geograficzna i szerokość geograficzna, współrzędne geograficzne
• położenie geograficzne wybranych punktów na mapie
• lokalizowanie miejsc na powierzchni Ziemi za pomocą współrzędnych geograficznych
• rozciągłość południkowa i rozciągłość równoleżnikowa.
2. Ruchy Ziemi:
• budowa Układu Słonecznego
• rodzaje ciał niebieskich w Układzie Słonecznym
• cechy ruchu obrotowego Ziemi
• następstwa ruchu obrotowego Ziemi: dzień i noc oraz pozorna wędrówka Słońca po niebie
• pozorna wędrówka Słońca po niebie w różnych porach roku
• związek między ruchem obrotowym Ziemi a występowaniem stref czasowych, czas strefowy na podstawie mapy stref czasowych
• umowna linia zmiany daty
• cechy ruchu obiegowego Ziemi
• zmiany oświetlenia Ziemi podczas ruchu obiegowego w pierwszych dniach astronomicznych pór roku
• zmiany długości dnia i nocy w ciągu roku
• zjawiska dnia polarnego i nocy polarnej
• kryteria wyróżniania stref oświetlenia Ziemi i przebieg granic tych stref
• cechy stref oświetlenia Ziemi
• oświetlenie Ziemi a zróżnicowanie klimatu i krajobrazów.
3. Mapa i skala
• mapa i jej elementy
• znaki kartograficzne
• skala i jej rodzaje
• skala polowa
• odległość na mapie a odległość w terenie
• wykorzystanie skali liczbowej, skali mianowanej, skali polowej oraz podziałki liniowej na mapie do obliczania odległości i powierzchni w terenie oraz na mapie
• wysokość bezwzględna i wysokość względna, odczytywanie i obliczanie.
WYKAZ LITERATURY
Atlas geograficzny, Podręczniki i ćwiczenia dla szkoły podstawowej, Flis J., Szkolny słownik geograficzny WSiP, mapy topograficzne.
Biologiczna Pasja
- Biologia – nauka o życiu:
- biologia jako nauka
- cechy organizmów
- czynności życiowe organizmów
- budowa organizmów wielokomórkowych
- dziedziny biologii
- obserwacja i doświadczenie
- metodologia badań naukowych
2. Składniki chemiczne organizmów:
- pierwiastki i związki chemiczne wchodzące w skład organizmu
- znaczenie wody i soli mineralnych
- znaczenie cukrów, białek, tłuszczów i kwasów nukleinowych
3. Komórkowa budowa organizmów:
- komórka jako podstawowa jednostka życia
- różnorodne kształty komórek zwierzęcych
- budowa komórki zwierzęcej
- funkcje organelli w komórce zwierzęcej
- komórki jądrowe i bezjądrowe
- różnorodne kształty komórek roślinnych
- budowa komórki roślinnej
- funkcje organelli w komórce roślinnej
- komórka bakteryjna
- komórka grzybowa
- porównanie budowy różnych rodzajów komórek
4. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość:
- stopnie uorganizowania budowy organizmu człowieka (komórka, tkanka, narząd, układ narządów)
- budowa i funkcje tkanek: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej i nerwowej
- funkcje układów narządów
- współdziałanie układów narządów w organizmie człowieka i homeostaza
5. Podstawowe zagadnienia fizjologii człowieka:
- budowa i funkcje skóry, higiena i choroby
- bierna i czynna część układu ruchu (układ szkieletowy i mięśniowy) człowieka
- podstawowe składniki pożywienia- woda ,składniki mineralne ,witaminy
- układ pokarmowy – budowa i funkcjonowanie
- budowa krwi, fizjologia układu krążenia ( układ krwionośny i limfatyczny)
- budowa i rola układu oddechowego, oddychanie komórkowe
- układ wydalniczy i jego rola
- funkcjonowanie układu hormonalnego
- ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy
- podstawowe narządy zmysłu
- fizjologia układu rozrodczego i rozmnażania
6. Podstawowe zagadnienia z genetyki:
- DNA jako nośnik informacji genetycznej.
- Sposoby podziałów komórek.
- Mechanizmy dziedziczenia cech.
- Dziedziczenie cech i dziedziczenie płci u człowieka.
- Dziedziczenie grup krwi
- Mutacje i czynniki mutagenne.