Wyniki poszczególnych konkursów
Konkurs BIOLOGICZNA PASJA
I miejsce | Kacper Mielnik | SP Twardogóra |
II miejsce | Patrycja Fronia | SP Twardogóra |
III miejsce | Marcel Duczmal | SP Twardogóra |
wyróżnienie | Wojciech Sektas | SP Dziadowa Kłoda |
wyróżnienie | Kłodzińska Julia | SP Międzybórz |
Konkurs chemiczny – DLA ZASADY
I miejsce | Michał Zuber | SP Kobyla Góra |
II miejsce | Tomasz Rogala | SP Twardogóra |
III miejsce | Zuzanna Solarz | SP Międzybórz |
wyróżnienie | Lena Bystra | SP Kobyla Góra |
wyróżnienie | Oliwia Dudycz | SP Twardogóra |
Konkurs językowy – Poliglota – j. angielski
I miejsce | Szymon Gubalski | SP2 Syców |
II miejsce | Antoni Parkitny | SP1 Syców |
III miejsce | Jan Wrobel | SP Międzybórz |
wyróżnienie | Bartosz Nowak | SP1 Syców |
wyróżnienie | Martyna Kiełbik | SP1 Syców |
Geometria 2. Starcie
I miejsce | Kajetan Matusiak | SP Twardogóra |
II miejsce | Nadia Knefel | SP Twardogóra |
III miejsce | Cyprian Rządkowski | SP Międzybórz |
wyróżnienie | Marta Duda | SP Drołtowice |
wyróżnienie | Kornel Rosiek | SP Działosza |
Konkurs geograficzny – GLOBUS
I miejsce | Maja Majcher | SP Międzybórz |
II miejsce | Piotr Krzewski | SP Międzybórz |
III miejsce | Lena Milke | SP 1 Syców |
Konkurs językowy – POLIGLOTA – j. niemiecki
I miejsce | Weronika Walotka | SP 1 Syców |
II miejsce | Oliwia Jysh | SP 2 Syców |
III miejsce | Miłosz Łożyński | SP 2 Syców |
wyróżnienie | Marta Siwiec | SP 2 Syców |
wyróżnienie | Gabriela Jach | SP 2 Syców |
wyróżnienie | Agnieszka Perużyńska | SP 2 Syców |
Regulamin II edycji konkursów przedmiotowych
dla uczniów szkół podstawowych „Igrzyska Wiedzy u Kościuszki” 2021/2022
§ 1
1. Organizatorem konkursów jest Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki
w Sycowie.
2. Celem konkursów jest rozbudzanie zainteresowań przedmiotowych
i doskonalenie umiejętności oraz propagowanie ducha zdrowej rywalizacji wśród młodzieży.
3. W tegorocznej edycji Igrzysk Wiedzy uczniowie będą mogli zmagać się
w następujących konkursach przedmiotowych:
- GEOMETRIA 2.STARCIE – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego
- Globus – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego
- Biologiczna Pasja – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego
- Poliglota – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego (język angielski i język niemiecki)
- Dla Zasady – I edycja Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego
§ 2
1. Uczestnikami igrzysk mogą być uczniowie klas siódmych i ósmych szkół podstawowych.
2. Konkurs kierowany jest do uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Syców i gmin ościennych.
§ 3
1. Igrzyska Wiedzy są konkursem dwuetapowym.
2. Etap I konkursu – szkolny – odbywa się w szkołach, które zgłosiły swój udział w konkursie, w dniach 21 – 23. 02. 2022r.,według poniższego porządku:
21.02.2022r. – konkursy: Biologiczna Pasja, Dla Zasady
22.02.2022r. – konkursy: GEOMETRIA 2.STARCIE, Globus
23.02.2022r. – Poliglota – konkursy z języka angielskiego i niemieckiego
Godziny konkursy szkoła ustala według własnej organizacji pracy, zaleca się, by odbyły się one między 12.00 i 15.00.
3. Szkoły otrzymują test konkursowy wraz z kluczem odpowiedzi dla nauczycieli w terminie określonym w harmonogramie Igrzysk Wiedzy (załącznik do regulaminu)
4. Test, przygotowany przez organizatora, trwa od 30 do 45 minut (w zależności od konkursu) i składa się wyłącznie z zadań zamkniętych.
5. Materiał testowy i klucz odpowiedzi przesłany zostanie przez Organizatora na adres e-mailowy wskazany w formularzu zgłoszeniowym.
6. Do 28. 02.2022r. szkoła zobowiązana jest do podania uczestników, którzy uzyskali co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów. Nieprzesłanie wyników uczniów z etapu szkolnego w wyznaczonym czasie jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w konkursie.
7. Do 04.03.2022r. organizator poinformuje o wynikach etapu szkolnego
i prześle listę zakwalifikowanych do finału uczniów.
8. Etap II konkursu – finał – odbywa się w Liceum Ogólnokształcącym
im. T. Kościuszki, przy ul. Kościelnej 12 w Sycowie 30.03.2022r.
9. Do II etapu – finału przechodzi 15 uczniów z najlepszymi wynikami. Organizator zastrzega sobie prawo zwiększenia lub zmniejszenia liczby uczestników finału w szczególnych sytuacjach.
10. W finale każdy z uczestników rozwiązuje test składający się z zadań zamkniętych i otwartych, sprawdzających znajomość zagadnień podanych przez organizatora (zagadnienia i literatura przedmiotu stanowią załączniki do regulaminu).
11. Na rozwiązanie testu finałowego uczniowie będą mieć 60 minut. Zasada ta nie dotyczy konkursów językowych.
12. W finale konkursów językowych każdy z uczestników rozwiązuje interaktywny test wyboru na własnym urządzeniu mobilnym ( konieczny telefon komórkowy z dostępem do Internetu). Czas trwania testu nie przekroczy 30 min.
13. Uczeń może wziąć udział w jednym konkursie finałowym.
§4
1. Warunkiem udziału w etapie szkolnym jest zgłoszenie szkoły do udziału
w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki”, a następnie przeprowadzenie na terenie własnej placówki szkolnych etapów konkursów zgodnie z regulaminem IIedycji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki.
2. Każda szkoła zgłasza swój udział w konkursie poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego, będącego załącznikiem do regulaminu konkursowego.
3. Formularz zgłoszeniowy należy przesłać bądź dostarczyć do sekretariatu szkoły do 12 listopada 2021r.
§ 5
1. Zgłoszenie szkoły do konkursu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody dyrektora, nauczycieli i rodziców uczniów na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w zakresie związanym z przebiegiem konkursów.
2. Dyrektor szkoły odpowiada za uzyskanie zgody rodziców uczniów biorących udział w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” na przetwarzanie danych osobowych do celów konkursów.
3. Dyrektor szkoły zobowiązany jest też do zebrania i przechowywania oświadczeń rodziców o treści:
Oświadczam, iż zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., NR 101, poz. 926 z późniejszymi zmianami) Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka: ………………………………………………….., uczennicy/ucznia klasy …………………..
Szkoły…………………………………………………………………………….., do celów związanych z jego udziałem w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” , w roku szkolnym 2021/2022.
……………………………………………………………….
(data i podpis rodziców)
4. Oświadczenia zostają przekazane organizatorowi podczas finałów Igrzysk Wiedzy.
§ 6
1.Tytuł finalisty II edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2021/2022 otrzymuje 5 najlepszych uczestników II etapu poszczególnych konkursów przedmiotowych.
2.Tytuł laureata II edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2020/2021otrzymuje 3 najlepszych uczestników II etapu – finału konkursów przedmiotowych.
3. Nagrody rzeczowe wręczone będą najlepszym uczestnikom drugiego etapu, którzy zajmą I, II i III miejsce w poszczególnych konkursach przedmiotowych.
4.Dla wszystkich uczestników etapu finałowego konkursu przewidziano dyplomy uczestnictwa w finale.
5. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród zaplanowane jest po zakończeniu etapu II – finału, w tym samym dniu.
6. Opiekę nad uczniami w tym czasie zapewnia organizator konkursu.
§ 11
1. Regulamin II edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2020/2021dostępny jest
w siedzibie Organizatora i na jego stronie internetowej.
2. W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem konkursu:
p. Dorota Byrka, mail: d.byrka@losycow.pl, Tel.: 600279674
3. Organizator zastrzega sobie prawo przerwania, zmiany terminów lub przedłużenia konkursu w razie wystąpienia przyczyn od niego niezależnych.
4. Przystąpienie uczestnika do konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści Regulaminu.
Załącznik nr 1.
Harmonogram Igrzysk Wiedzy u Kościuszki
DRUGA EDYCJA
ROK SZKOLNY 2021/2022
- DO 12 LISTOPADA – ZGŁOSZENIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
- 16-17 LUTEGO – ROZESŁANIE MATERIAŁÓW KONKURSOWYCH DO SZKÓŁ
- 21-23 LUTEGO – ETAPY SZKOLNE
- DO 28 LUTEGO – PRZESŁANIE PRZEZ SZKOŁY WYNIKÓW ETAPU I
- DO 4 MARCA – OGŁOSZENIE LIST FINALISTÓW
- 31 MARCA – FINAŁY IGRZYSK WIEDZY U KOŚCIUSZKI
Załącznik nr 2. Formularz zgłoszeniowy
……………………………………………..
/pieczątka szkoły/
Zgłaszam szkołę:
……………………………………………………………………………………………………………..
/pełna nazwa szkoły/
…………………………………………………………………………………………………………………………
/mail do kontaktu/
Do udziału w II edycji konkursów przedmiotowych
dla uczniów szkół podstawowych
„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki”
2021/2022
Uczniowie naszej szkoły wezmą udział w następujących konkursach:
GEOMETRIA 2.STARCIE – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego | |
Globus – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego | |
Biologiczna Pasja – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego | |
Dla Zasady – I edycja Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego | |
Poliglota – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego – język angielski | |
Poliglota – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego – język niemiecki) |
Proszę zaznaczyć konkursy, w których szkoła weźmie udział
…………………………………………………..
/pieczęć i podpis Dyrektora/
Załącznik nr 3.
Zagadnienia i literatura przedmiotowa do poszczególnych konkursów
- GEOMETRIA 2.STARCIE:
- Twierdzenie Pitagorasa.
- Cechy przystawania trójkątów.
- Własności figur płaskich.
- Kąty wierzchołkowe, przyległe, naprzemianległe i odpowiadające.
- Proste równoległe i prostopadłe.
- Pola i obwody figur płaskich.
- Jednostki masy, długości, pola, zamiana jednostek.
- Skala.
- Poliglota – język niemiecki i język angielski
Zagadnienia leksykalne:
- człowiek
- miejsce zamieszkania
- życie prywatne
- edukacja
- świat przyrody
- podróżowanie i turystyka
- nauka i technika
Zagadnienia gramatyczne:
- struktury gramatyczne zawarte w „Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku 2018/2019”
- struktury gramatyczne zawarte w „Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka niemieckiego od roku 2018/2019”
- ZAKRES WIEDZY NA KONKURS GEOGRAFICZNY „GLOBUS” – POLSKA
Geografia fizyczna Polski, geografia ekonomiczna Polski, mapa fizyczna Polski, mapa podział administracyjny Polski, mapa gospodarcza Polski,
1. Mapa: a) elementy mapy, b) rodzaje map, c) skala mapy, d) metody prezentacji zjawisk na mapach, e) współrzędne geograficzne, f) czas na Ziemi, g) ruchy Ziemi i ich cechy, h) oświetlenie Ziemi
2. Polska:
a) położenie geograficzne oraz geograficzno-matematyczne Polski,
b) podział administracyjny (województwa i ich stolice),
c) zależności pomiędzy ukształtowaniem powierzchni Polski a procesami zewnętrznymi kształtującymi powierzchnię Ziemi,
d) charakterystyczne formy rzeźby, ukształtowanie terenu,
e) skały jako zasoby mineralne (obszary ich występowania oraz wykorzystanie gospodarcze),
f) czynniki kształtujące klimat Polski oraz jego cechy (rozkład temperatur powietrza i opadów; opady orograficzne, frontalne, konwekcyjne; długość okresu wegetacyjnego; zmiana temperatury z wysokością; „cień opadowy”; mechanizm powstawania wiatru halnego i bryzy),
g) zróżnicowanie przestrzenne zasobów naturalnych takich jak: lasy, gleby, wody powierzchniowe i podziemne oraz określenie ich znaczenia gospodarczego,
h) warunki powstawania i przydatność gleb oraz profile gleb strefowych i astrefowych,
i) główne regiony geograficzne (rozmieszczenie, najważniejsze cechy gospodarki, w tym związane z zasobami naturalnymi i cechami przyrodniczymi),
j) przyczyny (przyrodnicze, poza przyrodnicze) zróżnicowania gęstości zaludnienia,
k) problemy demograficzne (zmiany liczby ludności, przyrost naturalny i rzeczywisty, struktura wieku i płci, średnia długość życia, kierunki migracji zewnętrznych i ich przyczyny),
l) rozmieszczenie i liczba ludności (przedział) dużych miast, ich rozwój i główne funkcje,
ł) zmiany w strukturze wykorzystania źródeł energii. Alternatywne źródła energii,
m) walory turystyczne, w tym obiekty znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości (opis, rozpoznawanie na zdjęciach, rozmieszczenie),
n) ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego. Formy ochrony przyrody, w tym parki narodowe,
- Konkurs chemiczny „Dla Zasady”
Klasa 7
- Tlenki metali i niemetali – otrzymywanie, właściwości i zastosowania
- Zastosowanie katalizatorów w chemii
- Elektrolity i nieelektrolity – czym są?
- Wykorzystywanie elektrolitów w przemyśle
- Zastosowanie ogniw galwanicznych
- Wskaźniki kwasowo-zasadowe
- Tworzenie wzorów i nazw wodorotlenków
- Wodorotlenek sodu, potasu i wapnia – otrzymywanie, właściwości i zastosowanie
- Reakcje egzoenergetyczne w chemii
- Wodorotlenki nierozpuszczalne w wodzie – sposoby otrzymywania, właściwości powstałych wodorotlenków
- Zasada, a wodorotlenek –różnice i przykłady
- Procesy dysocjacji jonowej zasad – jednostopniowe i wielostopniowe
- Twarda woda – czym jest ? Przyczyny i metody usuwania kamienia kotłowego
- Rodzaje wiązań chemicznych w tlenkach – jonowe i kowalencyjne. Schemat ich tworzenia
- Umiejętność rysowania i znajomość zasad powstawania wiązań jonowych i kowalencyjnych w związkach nieorganicznych
- Wpływ rodzaju wiązań chemicznych na właściwości związków – temperaturę topnienia, wrzenia, rozpuszczalność w wodzie, przewodzenie prądu i ciepła
- Proces powstawania i skutki kwaśnych deszczy/opadów
Klasa 8
- Kwasy tlenowe i beztlenowe – przykłady, otrzymywanie i właściwości
- Dysocjacja elektrolityczna kwasów i zasad według teorii Arrheniusa
- Skala pH oraz wskaźniki kwasowo – zasadowe (fenoloftaleina, oranż metylowy, papierki wskaźnikowe) – zakresy zmian barwy
Literatura podstawowa: CHEMIA NOWEJ ERY 7,8 Kulawik J., Kulawik T., Litwin M.
- BIOLOGICZNA PASJA
Literatura:
- Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy siódmej szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era
- Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era
Zagadnienia :
ORGANIZM CZŁOWIEKA
- Budowa, funkcje i higiena skóry:
- budowa skóry i warstwy podskórnej
- funkcje skóry i warstwy podskórnej
- budowa i rola wytworów naskórka
- działanie receptorów skóry
- zasady higieny skóry
- czynniki powodujące uszkodzenia skóry
- wpływ słońca na zdrowie skóry
- dolegliwości i choroby skóry oraz ich objawy (grzybice skóry,czerniak, opryszczka, łupież, wszawica, świerzb, trądzik młodzieńczy)
- Aparat ruchu. Budowa szkieletu.
- podział aparatu ruchu na część czynną i bierną
- funkcje szkieletu
- ruch jako efekt działania biernego i czynnego aparatu ruchu
- budowa szkieletu
- kształty kości
- Budowa i rola mięśni
- rodzaje i cechy tkanki mięśniowej
- budowa mięśnia szkieletowego
- położenie i funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych
- antagonistyczne działanie mięśni
- warunki pracy mięśni
- Układ pokarmowy.
- etapy trawienia pokarmu
- budowa zęba i rodzaje zębów
- budowa poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego
- trawienie w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego
- budowa i funkcje gruczołów trawiennych
- Układ krążenia.
- Budowa i funkcje krwi
- Krążenie krwi
- narządy układu krwionośnego
- krwiobieg duży i krwiobieg mały
- budowa naczyń krwionośnych
- funkcje narządów układu krwionośnego
- Budowa i działanie serca
- funkcje serca
- budowa serca
- cykl pracy serca
- mierzenie tętna i ciśnienia krwi
- Witaminy, sole mineralne, woda,
- rola wody w organizmie
- witaminy rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie
- znaczenie wody i witamin
- skutki niedoboru witamin
- makroelementy i mikroelementy
- Pokarm – budulec i źródło energii
- niezbędne składniki pokarmowe
- znaczenie węglowodanów,białek i tłuszczów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu
- pokarm jako źródło energii i budulec organizmu
- najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów
- podstawowe grupy związków chemicznych występujących w organizmach (węglowodany, białka, tłuszcze)
MECHANIZMY DZIEDZICZENIA
- Czym jest genetyka?
- genetyka jako nauka o dziedziczeniu cech oraz zmienności organizmów
- cechy dziedziczne i niedziedziczne
- cechy gatunkowe i indywidualne
- zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach
- zmienność wśród ludzi
- Podziały komórkowe
- komórki macierzyste i potomne
- komórki haploidalne i diploidalne
- chromosomy homologiczne
- znaczenie mitozy i mejozy
- przebieg mitozy i mejozy
- rekombinacja genetyczna
- Podstawowe prawa dziedziczenia,
- wersje genu: allele dominujące i recesywne
- fenotyp i genotyp
- homozygota dominująca, homozygota recesywna i heterozygota
- prawo czystości gamet
- sposób zapisu krzyżówki genetycznej
- Nośnik informacji genetycznej – DNA,
- DNA jako materiał genetyczny
- sposób zapisywania cech w DNA
- budowa DNA i nukleotydu
- budowa chromosomu
- kariotyp człowieka
- jądro komórkowe jako miejsce lokalizacji DNA i chromosomów
- replikacja DNA i jej znaczenie
- budowa i funkcje RNA*
- Dziedziczenie cech u człowieka,
- proces powstawania białka
- cechy dominujące i recesywne
- krzyżówki genetyczne
- Dziedziczenie płci u człowieka,
- autosomy i chromosomy płci
- mechanizm dziedziczenia płci
- cechy sprzężone z płcią
- dziedziczenie hemofilii i daltonizmu
- Dziedziczenie grup krwi,
- mechanizm dziedziczenia grup krwi
i czynnika Rh - konflikt serologiczny
- wpływ środowiska na cechy organizmu
- Mutacje
- mutacje i ich rodzaje
- przyczyny mutacji
- czynniki mutagenne
- skutki mutacji (nowotwory, choroby genetyczne)
- choroby genetyczne powodowane mutacjami: fenyloketonuria, mukowiscydoza i zespół Downa
- poradnictwo genetyczne
- badania prenatalne
EKOLOGIA
- Organizm a środowisko
- nisza ekologiczna
- siedlisko
- czynniki wpływające na organizmy
- tolerancja ekologiczna
- zakres tolerancji na wybrane czynniki środowiska
- skala porostowa
- Czym jest ekosystem?
- ekosystem i jego składniki
- ekosystemy sztuczne i naturalne
- sukcesja pierwotna i wtórna
- sposoby wykorzystywania ekosystemów przez człowieka
- Nieantagonistyczne zależności między gatunkami
- dwa rodzaje mutualizmu: symbioza i protokooperacja
- komensalizm
- Antagonistyczne zależności między gatunkami
- konkurencja
- drapieżnictwo. Roślinożerność
- pasożytnictwo
- Cechy populacji
- populacja
- liczebność i zagęszczenie populacji
- czynniki wpływające na liczebność
i zagęszczenie populacji - populacja w przestrzeni
- struktura płciowa i wiekowa populacji
- Zależności pokarmowe
- poziomy troficzne w ekosystemach
- łańcuchy i sieci pokarmowe
- równowaga ekosystemu i jej zakłócenie
- wpływ zależności pokarmowych na funkcjonowanie ekosystemu