Regulamin II edycji konkursów przedmiotowych

dla uczniów szkół podstawowych „Igrzyska Wiedzy u Kościuszki” 2020/2021

§ 1

1. Organizatorem konkursów jest Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki
w Sycowie.

2. Celem konkursów jest rozbudzanie zainteresowań przedmiotowych
i doskonalenie umiejętności oraz propagowanie ducha zdrowej rywalizacji wśród młodzieży.

3. W tegorocznej edycji Igrzysk Wiedzy uczniowie będą mogli zmagać się
w następujących konkursach przedmiotowych:

§ 2

1. Uczestnikami igrzysk mogą być uczniowie klas siódmych i ósmych szkół podstawowych.

2. Konkurs kierowany jest do uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Syców i gmin ościennych.

§ 3

1. Igrzyska Wiedzy są konkursem dwuetapowym.

2. Etap I konkursu – szkolny – odbywa się w szkołach, które zgłosiły swój udział w konkursie, w dniach  11 – 13. 01. 2021r.,według poniższego porządku:

11.01.2021r. –  konkursy: Biologiczna Pasja, Dla Zasady

12.01.2021r. – konkursy: GEOMETRIA 2.STARCIE, Globus

13.01.2021r. – Poliglota – konkursy języka angielskiego i niemieckiego

Godziny konkursy szkoła ustala według własnej organizacji pracy, zaleca się, by odbyły się one między 12.00 i 15.00.

3.  Szkoły  otrzymują  test konkursowy wraz z kluczem odpowiedzi dla nauczycieli w terminie określonym  w harmonogramie Igrzysk Wiedzy (załącznik do regulaminu)

4. Test, przygotowany przez organizatora,  trwa od 30 do 45 minut (w zależności od konkursu) i składa się wyłącznie z zadań zamkniętych.

5. Materiał testowy i klucz odpowiedzi przesłany zostanie przez Organizatora na adres e-mailowy wskazany w formularzu zgłoszeniowym.

6. Do  31. 01.2021r. szkoła zobowiązana jest do podania uczestników, którzy uzyskali co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów. Nieprzesłanie wyników uczniów z etapu szkolnego w wyznaczonym czasie jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w konkursie.

7. Do 14.02.2021r. organizator poinformuje o wynikach etapu szkolnego
i prześle listę zakwalifikowanych do finału uczniów.

8. Etap II konkursu – finał – odbywa się w Liceum Ogólnokształcącym
im. T. Kościuszki, przy  ul. Kościelnej 12 w Sycowie  25.03.2021r.

9. Do II etapu – finału przechodzi 20 uczniów z najlepszymi wynikami. Organizator zastrzega sobie prawo zwiększenia lub zmniejszenia liczby uczestników finału w szczególnych sytuacjach.

10. W finale każdy z uczestników rozwiązuje test składający się z zadań zamkniętych i otwartych, sprawdzających znajomość zagadnień  podanych przez organizatora (zagadnienia i literatura przedmiotu stanowią załączniki do regulaminu).

11.  Na rozwiązanie testu finałowego uczniowie będą mieć  60 minut. Zasada ta nie dotyczy konkursów językowych.

12. W finale konkursów językowych każdy z uczestników rozwiązuje interaktywny  test wyboru na własnym urządzeniu mobilnym ( konieczny telefon komórkowy z dostępem do Internetu).  Czas trwania testu nie przekroczy 30 min.

13. Uczeń może wziąć udział w jednym konkursie finałowym.

§4

1. Warunkiem udziału w etapie szkolnym jest zgłoszenie szkoły do udziału
w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki”, a następnie przeprowadzenie na terenie własnej placówki szkolnych etapów konkursów zgodnie z regulaminem II edycji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych „Igrzyska Wiedzy u Kościuszki.

2. Każda szkoła zgłasza swój udział w konkursie poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego, będącego załącznikiem do regulaminu konkursowego.

3. Formularz zgłoszeniowy należy przesłać bądź dostarczyć do sekretariatu szkoły do  13  listopada 2020r.

§ 5

1. Zgłoszenie szkoły do konkursu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody dyrektora, nauczycieli i rodziców uczniów na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w zakresie związanym z przebiegiem konkursów.

2. Dyrektor szkoły odpowiada za uzyskanie zgody rodziców uczniów biorących udział w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” na przetwarzanie danych osobowych do celów konkursów.

3. Dyrektor szkoły zobowiązany jest też do zebrania i przechowywania oświadczeń rodziców o treści:

Oświadczam, iż zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., NR 101, poz. 926 z późniejszymi zmianami) Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka: ………………………………………………….., uczennicy/ucznia klasy …………………..
Szkoły…………………………………………………………………………….., do celów związanych z jego udziałem w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” , w roku szkolnym 2020/2021.

……………………………………………………………….

(data i podpis rodziców)

4. Oświadczenia zostają przekazane organizatorowi podczas finałów Igrzysk Wiedzy.

§ 6

1.Tytuł finalisty II edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2020/2021  otrzymuje 10 najlepszych uczestników  II etapu  poszczególnych konkursów przedmiotowych.

2.Tytuł laureata II edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2020/2021  otrzymuje 3 najlepszych uczestników II etapu – finału konkursów przedmiotowych.

3. Nagrody rzeczowe wręczone będą najlepszym uczestnikom drugiego etapu, którzy zajmą I, II i III miejsce w poszczególnych konkursach przedmiotowych.

4. Dla wszystkich uczestników etapu finałowego  konkursu przewidziano dyplomy uczestnictwa w finale.

5. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród zaplanowane jest po zakończeniu etapu II  – finału, w tym samym dniu.

6. Opiekę nad uczniami w tym czasie zapewnia organizator konkursu.

§ 11

1.  Regulamin II edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2020/2021  dostępny jest
w siedzibie Organizatora i na jego stronie internetowej.

2. W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem konkursu:

p. Dorota Byrka, mail: d.byrka@losycow.pl, Tel.: 600279674

3. Organizator zastrzega sobie prawo przerwania, zmiany terminów lub przedłużenia konkursu w razie wystąpienia przyczyn od niego niezależnych.

4. Przystąpienie uczestnika do konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści Regulaminu.

Załącznik nr 1.

Harmonogram Igrzysk Wiedzy u Kościuszki

DRUGA EDYCJA

ROK SZKOLNY 2020/2021

Załącznik nr 2. Formularz zgłoszeniowy

……………………………………………..

           /pieczątka szkoły/

Zgłaszam szkołę:

……………………………………………………………………………………………………………..

/pełna nazwa szkoły/

…………………………………………………………………………………………………………………………

/mail do kontaktu/

Do udziału w II edycji konkursów przedmiotowych

dla uczniów szkół podstawowych
„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki”
2020/2021

Uczniowie naszej szkoły wezmą udział w następujących konkursach:

GEOMETRIA 2.STARCIE –  II edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego  
Globus – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego  
Biologiczna Pasja – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego  
Dla Zasady  – I edycja Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego  
Poliglota – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego  – język angielski  
Poliglota – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego – język niemiecki)  

Proszę zaznaczyć konkursy, w których szkoła weźmie udział

…………………………………………………..

/pieczęć i podpis Dyrektora/

Załącznik nr 3.  

Zagadnienia i literatura przedmiotowa do poszczególnych konkursów

Zagadnienia leksykalne:

Zagadnienia gramatyczne:

Geografia fizyczna Polski, geografia ekonomiczna Polski, mapa fizyczna Polski, mapa podział administracyjny Polski, mapa gospodarcza Polski,

1. Mapa:  a) elementy mapy, b) rodzaje map, c) skala mapy, d) metody prezentacji zjawisk na mapach, e) współrzędne geograficzne, f) czas na Ziemi, g) ruchy Ziemi i ich cechy, h) oświetlenie Ziemi

2. Polska: 

a) położenie geograficzne oraz geograficzno-matematyczne Polski,

 b) podział administracyjny (województwa i ich stolice),

 c) zależności pomiędzy ukształtowaniem powierzchni Polski a procesami zewnętrznymi kształtującymi powierzchnię Ziemi, 

d) charakterystyczne formy rzeźby, ukształtowanie terenu, 

e) skały jako zasoby mineralne (obszary ich występowania oraz wykorzystanie gospodarcze),

 f) czynniki kształtujące klimat Polski oraz jego cechy (rozkład temperatur powietrza i opadów; opady orograficzne, frontalne, konwekcyjne; długość okresu wegetacyjnego; zmiana temperatury z wysokością; „cień opadowy”; mechanizm powstawania wiatru halnego i bryzy),

 g) zróżnicowanie przestrzenne zasobów naturalnych takich jak: lasy, gleby, wody powierzchniowe i podziemne oraz określenie ich znaczenia gospodarczego, 

h) warunki powstawania i przydatność gleb oraz profile gleb strefowych i astrefowych, 

i) główne regiony geograficzne (rozmieszczenie, najważniejsze cechy gospodarki, w tym związane z zasobami naturalnymi i cechami przyrodniczymi), 

j) przyczyny (przyrodnicze, poza przyrodnicze) zróżnicowania gęstości zaludnienia,

 k) problemy demograficzne (zmiany liczby ludności, przyrost naturalny i rzeczywisty, struktura wieku i płci, średnia długość życia, kierunki migracji zewnętrznych i ich przyczyny), 

l) rozmieszczenie i liczba ludności (przedział) dużych miast, ich rozwój i główne funkcje, 

ł) zmiany w strukturze wykorzystania źródeł energii. Alternatywne źródła energii,

m) walory turystyczne, w tym obiekty znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości (opis, rozpoznawanie na zdjęciach, rozmieszczenie), 

n) ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego. Formy ochrony przyrody, w tym parki narodowe, 

  1. Tlenki metali i niemetali – otrzymywanie, właściwości i zastosowania
  2. Zastosowanie katalizatorów w chemii
  3. Elektrolity i nieelektrolity – czym są?
  4. Wykorzystywanie elektrolitów w przemyśle
  5. Zastosowanie ogniw galwanicznych
  6. Wskaźniki kwasowo-zasadowe
  7. Tworzenie wzorów i nazw wodorotlenków
  8. Wodorotlenek sodu, potasu i wapnia – otrzymywanie, właściwości i zastosowanie
  9. Reakcje egzoenergetyczne w chemii
  10. Wodorotlenki nierozpuszczalne w wodzie  – sposoby otrzymywania
  11. Zasada a wodorotlenek – przykłady
  12. Procesy dysocjacji jonowej zasad – jednostopniowe, wielostopniowe
  13. Twarda woda
  14. Rodzaje wiązań w tlenkach – jonowe i kowalencyjne
  15. Rysowanie i zasada powstawania wiązań jonowych i kowalencyjnych
  16. Wpływ rodzaju wiązań na właściwości związków
  17. Kwasy tlenowe i beztlenowe
  18. Dysocjacja elektrolityczna kwasów i zasad według teorii Arrheniusa
  19. Skala pH + wskaźniki kwasowo – zasadowe (fenoloftaleina, oranż metylowy, papierki wskaźnikowe)
  20. Proces powstawania i skutki kwaśnych deszczy

Literatura podstawowa: CHEMIA NOWEJ ERY 7,8 , Kulawik J., Kulawik T., Litwin M.

Literatura:

  1. Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy siódmej szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era
  2. Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era

Zagadnienia

  1. Budowa, funkcje i higiena  skóry.
  2. Aparat ruchu. Budowa szkieletu.
  3. Budowa i rola mięśni
  4. Układ pokarmowy.
  5. Układ krążenia.
  6. Witaminy, sole mineralne, woda,
  7.  Pokarm – budulec i źródło energii
  8.  Czym jest genetyka?,
  9.  Podziały komórkowe
  10.  Podstawowe prawa dziedziczenia,
  11. Nośnik informacji genetycznej – DNA,
  12. Dziedziczenie cech u człowieka,
  13.  Dziedziczenie płci u człowieka,
  14.  Dziedziczenie grup krwi,
  15.  Mutacje
  16. Organizm a środowisko,
  17. Czym jest ekosystem?,
  18. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami,
  19. Antagonistyczne zależności między gatunkami,
  20.  Cechy populacji,
  21.  Zależności pokarmowe