III edycja Igrzysk Wiedzy u Kościuszki za nami!
W tym roku do zmagań na etapach szkolnych przystąpiło 12 szkół podstawowych z gminy Syców i gmin ościennych. Uczniowie mogli spróbować swych sił w 6 konkursach wiedzowych: biologicznym, chemicznym, geograficznym, matematycznym, historycznym i konkursie z języka angielskiego. Większość szkól brała udział we wszystkich sześciu konkursach.
Największą popularnością w tym roku cieszył się konkurs „Biologiczna pasja” – lista uczniów, którzy przekroczyli na etapie szkolnym wymagany próg 50% punktów – liczyła 91 osób.
Na podium popularności znalazły się także geograficzny Globus i konkurs chemiczny – Dla Zasady – w nich konkurencja była największa i trzeba było uzyskać naprawdę wysoki wynik, by znaleźć się w finałach.
W piątek do finałów przystąpili najlepsi z najlepszych. Nauczyciele LO Syców przygotowali dla uczestników naprawdę trudne zadania, ale oczywiście uczniowie dali radę! Podczas finałowej gali wręczono nagrody i dyplomy dla laureatów III edycji Igrzysk Wiedzy u Kościuszki.
A oto oni:
„Poliglota”
1. miejsce – Aleksandra Kulok SP1 Syców
2. miejsce – Zuzanna Duda SP Twardogóra
3. miejsce – Jan Wróbel SP Międzybórz
Wyróżnienie: Zuzanna Pajdzik SP1 Syców
Wyróżnienie: Dominika Urbańska SP1 Syców
„Biologiczna pasja”
1. miejsce – Laura Chrzuściel SP Międzybórz
2. miejsce – Wiktoria Ostafińska SP Dziadowa Kłoda
3. miejsce – Natalia Wirth SP Międzybórz
Wyróżnienie: Aleksandra Lis SP Twardogóra
Wyróżnienie: Wojciech Misiak SP Międzybórz
„Globus”
1. miejsce – Marcel Kędzia SP Kobyla Góra
2. miejsce – Jacek Gadomski SP1 Syców
3. miejsce – Maciej Małowiejski SP Kobyla Góra
Wyróżnienie: Michał Balcerzak SP1 Syców
Wyróżnienie: Hanna Juszczyk SP Twardogóra
Wyróżnienie: Bartłomiej Kocot SP Kobyla Góra
„Zbiory liczbowe”
1. miejsce – Kajetan Matusiak SP Twardogóra
2. miejsce – Pascal Kasprzak SP1 Syców
3. miejsce – Maja Garwolińska SP Twardogóra
Wyróżnienie: Lena Łuczak SP Twardogóra
Wyróżnienie: Brajan Woźniak SP Twardogóra
Historia
1. miejsce – Małgorzata Zawadzka SP1 Syców
2. miejsce – Karol Nowicki SP3 Syców
3. miejsce – Michał Sofiński SP3 Syców
Wyróżnienie: Antonina Moskwa SP2 Syców
Wyróżnienie: Kamila Zawada SP1 Syców
„Dla zasady”
1. miejsce – Gabriela Żak SP Międzybórz
2. miejsce – Zofia Sowa SP3 Syców
3. miejsce – Hanna Balcer SP1 Syców
Wyróżnienie: Aleksandra Rachuta SP Międzybórz
Gratulujemy!!! I do zobaczenia za rok.
Harmonogram finałów Igrzysk Wiedzy u Kościuszki – 14 kwietnia 2023r.
11.45 – rejestracja uczestników w czytelni
12.00 – 13.00 – konkursy finałowe
• Biologiczna Pasja–s.35
• Dla Zasady – s.16
• GEOMETRIA 2.STARCIE –s. 33
• Globus– s. 34
• Poliglota – konkurs z języka angielskiego s. 15
• Mówi Przeszłość– s. 14
13.05 – 13.45
Zajęcia edukacyjne dla uczestników konkursów – za bezpieczeństwo uczniów szkół podstawowych odpowiadają nauczyciele prowadzący warsztaty i wolontariusze LO Syców
13.55 – 14.30 – Gala finałowa
Wręczenie nagród i wyróżnień laureatom poszczególnych konkursów.
Przypominamy, że zgodnie z Regulaminem Igrzysk uczniowie biorący udział w konkursie finałowym z języka angielskiego powinni mieć przy sobie telefon z dostępem do Internetu, gdyż konkurs ten jest w części interaktywny.
Finaliści Igrzysk Wiedzy u Kościuszki
III edycja konkursu
Rok szkolny 2022/23
GEOGRAFIA – GLOBUS
IMIĘ I NAZWISKO | SZKOŁA | |
Jacek Gadomski | SP1 SYCÓW | |
Małowiejski Maciej | SP KOBYLA GÓRA | |
Kocot Bartłomiej | SP KOBYLA GÓRA | |
Filip Owczarek | SP1 SYCÓW | |
Kędzia Marcel | SP KOBYLA GÓRA | |
Juszczyk Hanna | SP3 SYCÓW | |
Maja Świstak | SP1 SYCÓW | |
Michał Balcerzak | SP1 SYCÓW | |
Bartosz Skrzyński | SP TWARDOGÓRA | |
Nadia Ślęzak | SP1 SYCÓW | |
Oliwia Guder | SP1 SYCÓW | |
Lena Małys | SP1 SYCÓW | |
Maria Juszczak | SP TWARDOGÓRA | |
Semba Michał | SP 2 SYCÓW | |
Aleks Staniewicz | SP1 SYCÓW |
BIOLOGICZNA PASJA
IMIĘ I NAZWISKO | SZKOŁA | |
Wiktoria Ostafińska | SP DZIADOWA KŁODA | |
Laura Chrzuściel | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Wojciech Misiak | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Natalia Sztukowska | SP1 SYCÓW | |
Oliwier Marcinowski | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Biewald Karolina | SP KOBYLA GÓRA | |
Natalia Wirth | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Gabriela Kowalska | SP DZIADOWA KŁODA | |
Wyrwas Alicja | SP 2 SYCÓW | |
Michalina Wolarz | SP1 SYCÓW | |
Amelia Adamczyk | SP1 SYCÓW | |
Aleksandra Lis | SP TWARDOGÓRA | |
Oliwia Stolecka | SP1 SYCÓW |
DLA ZASADY
IMIĘ I NAZWISKO | SZKOŁA | |
Maja Chrzuściel | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Julia Juskowiak | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Aleksandra Rachuta | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Sowa Zofia | SP 3 SYCÓW | |
Oliwia Belinis | SP TWARDOGÓRA | |
Hanna Balcer | SP 1 SYCÓW | |
Gabriela Żak | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Puchała Julia | SP KOBYLA GÓRA | |
Jersak Maja | SP 2 SYCÓW | |
Janiak Jakub | SP MĄKOSZYCE | |
Kucharzak Bartosz | SP 3 SYCÓW | |
Charońska Julia | SP 3 SYCÓW | |
Aleksandra Kulok | SP1 SYCÓW | |
Zawadka Maja | SP 2 SYCÓW | |
Sonia Szczot | SP TWARDOGÓRA | |
Nartalia Wróbel | SP MIĘDZYBÓRZ |
ZBIORY LICZBOWE
IMIĘ I NAZWISKO | SZKOŁA | |
Kajetan Matusiak | SP TWARDOGÓRA | |
Pascal Kasprzak | SP 1 SYCÓW | |
Maja Garwolińska | SP TWARDOGÓRA | |
Przybyłek Julia | SP 2 SYCÓW | |
Antonina Pasowska | SP DZIADOWA KŁODA | |
Karol Wolarz | SP 1 SYCÓW | |
Igor Potoniec | SP DZIADOWA KŁODA | |
Moś Sebastian | SP 2 SYCÓW | |
Amelia Boguszyńska | SP DZIADOWA KŁODA | |
Jakub Bąk | SP TWARDOGÓRA | |
Julia Żołyniak | SP TWARDOGÓRA | |
Lena Łuczak | SP TWARDOGÓRA | |
Brajan Woźnak | SP TWARDOGÓRA | |
Morta Maciej | SP KOBYLA GÓRA | |
Krowicki Szymon | SP KOBYLA GÓRA | |
Łukawski Filip | SP 2 SYCÓW | |
Renata Raróg | SP DZIADOWA KŁODA | |
Gabriela Stawarska | SP DROŁTOWICE | |
Hanna Jarmołkowicz | SP 1 SYCÓW |
POLIGLOTA
IMIĘ I NAZWISKO | SZKOŁA | |
Rozalia Saleta | SP 1 SYCÓW | |
Piotr Nowak | SP 1 SYCÓW | |
Kornel Spadło | SP 1 SYCÓW | |
Jan Wróbel | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Aleksandra Kulok | SP 1 SYCÓW | |
Kondras Mariusz | SP 2 SYCÓW | |
Oliwier Marcinowski | SP MIĘDZYBÓRZ | |
Zuzanna Pajdzik | SP 1 SYCÓW | |
Koziarek Nikola | SP TWARDOGÓRA | |
Krzysztof Jeziorny | SP 3 SYCÓW | |
Przybył Bartosz | SP TWARDOGÓRA | |
Duda Zuzanna | SP TWARDOGÓRA | |
Dominika Urbańska | SP 1 SYCÓW | |
Sieroń Bartosz | SP TWARDOGÓRA | |
Hanna Urbanek | SP DROŁTOWICE | |
Gracjan Kieryk | SP 1 SYCÓW |
HISTORIA
IMIĘ I NAZWISKO | SZKOŁA | |
Sofiński Michał | SP 3 SYCÓW | |
Karol Nowicki | SP 3 SYCÓW | |
Małgorzata Zawadzka | SP 1 SYCÓW | |
Moskwa Antonina | SP 2 SYCÓW | |
Kamil Zawada | SP 1 SYCÓW |
Regulamin III edycji konkursów przedmiotowych
dla uczniów szkół podstawowych
„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki”
2022/2023
§ 1
1. Organizatorem konkursów jest Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki
w Sycowie.
2. Celem konkursów jest rozbudzanie zainteresowań przedmiotowych
i doskonalenie umiejętności oraz propagowanie ducha zdrowej rywalizacji wśród młodzieży.
3. W tegorocznej edycji Igrzysk Wiedzy uczniowie będą mogli zmagać się
w następujących konkursach przedmiotowych:
- Zbiory 3.STARCIE – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego
- Globus – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego
- Biologiczna Pasja – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego
- Poliglota – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego (język angielski)
- Dla Zasady – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego
- Mówi Przeszłość – I edycja Międzyszkolnego Konkursu Historycznego
§ 2
1. Uczestnikami igrzysk mogą być uczniowie klas siódmych i ósmych szkół podstawowych.
2. Konkurs kierowany jest do uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Syców i gmin ościennych.
§ 3
1. Igrzyska Wiedzy są konkursem dwuetapowym.
2. Etap I konkursu – szkolny – odbywa się w szkołach, które zgłosiły swój udział w konkursie, w dniach 01.03 – 03. 03. 2023r.,według poniższego porządku:
01.03.2023r. – konkursy: Biologiczna Pasja, Dla Zasady
02.03.2023r. – konkursy: Zbiory liczbowe 3.STARCIE, Globus
03.03.2023r. – Poliglota – konkursy z języka angielskiego, Mówi Przeszłość
Godziny konkursy szkoła ustala według własnej organizacji pracy, zaleca się, by odbyły się one między 12.00 i 15.00.
3. Szkoły otrzymują test konkursowy wraz z kluczem odpowiedzi dla nauczycieli w terminie określonym w harmonogramie Igrzysk Wiedzy (załącznik do regulaminu)
4. Test, przygotowany przez organizatora, trwa od 30 do 45 minut (w zależności od konkursu) i składa się wyłącznie z zadań zamkniętych.
5. Materiał testowy i klucz odpowiedzi przesłany zostanie przez Organizatora na adres e-mailowy wskazany w formularzu zgłoszeniowym.
6. Do 10.03.2023r. szkoła zobowiązana jest do podania uczestników, którzy uzyskali co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów. Nieprzesłanie wyników uczniów z etapu szkolnego w wyznaczonym czasie jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w konkursie.
7. Do 17.03.2023r. organizator poinformuje o wynikach etapu szkolnego
i prześle listę zakwalifikowanych do finału uczniów.
8. Etap II konkursu – finał – odbywa się w Liceum Ogólnokształcącym
im. T. Kościuszki, przy ul. Kościelnej 12 w Sycowie 14.04.2023r.
9. Do II etapu – finału przechodzi 15 uczniów z najlepszymi wynikami. Organizator zastrzega sobie prawo zwiększenia lub zmniejszenia liczby uczestników finału w szczególnych sytuacjach.
10. W finale każdy z uczestników rozwiązuje test składający się z zadań zamkniętych i otwartych, sprawdzających znajomość zagadnień podanych przez organizatora (zagadnienia i literatura przedmiotu stanowią załączniki do regulaminu).
11. Na rozwiązanie testu finałowego uczniowie będą mieć 60 minut. Zasada ta nie dotyczy konkursu językowego.
12. W finale Poligloty każdy z uczestników rozwiązuje interaktywny test wyboru na własnym urządzeniu mobilnym ( konieczny telefon komórkowy z dostępem do Internetu). Czas trwania testu nie przekroczy 30 min.
13. Uczeń może wziąć udział w jednym konkursie finałowym.
14. Jeżeli uczeń weźmie udział w więcej niż jednym konkursie przedmiotowym na etapie szkolnym i uzyska więcej niż jedną kwalifikację do finału, zostanie zakwalifikowany do konkursu, w którym uzyskał większą ilość punktów (ma wyższą pozycję na liście uczestników finału).
§4
1. Warunkiem udziału w etapie szkolnym jest zgłoszenie szkoły do udziału
w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki”, a następnie przeprowadzenie na terenie własnej placówki szkolnych etapów konkursów zgodnie z regulaminem IIedycji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki.
2. Każda szkoła zgłasza swój udział w konkursie poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego, będącego załącznikiem do regulaminu konkursowego.
3. Formularz zgłoszeniowy należy przesłać bądź dostarczyć do sekretariatu szkoły do 13 stycznia 2023r.
§ 5
1. Zgłoszenie szkoły do konkursu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody dyrektora, nauczycieli i rodziców uczniów na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w zakresie związanym z przebiegiem konkursów.
2. Dyrektor szkoły odpowiada za uzyskanie zgody rodziców uczniów biorących udział w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” na przetwarzanie danych osobowych do celów konkursów.
3. Dyrektor szkoły zobowiązany jest też do zebrania i przechowywania oświadczeń rodziców o treści:
Oświadczam, iż zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., NR 101, poz. 926 z późniejszymi zmianami) Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka: ………………………………………………….., uczennicy/ucznia klasy …………………..
Szkoły…………………………………………………………………………….., do celów związanych z jego udziałem w „Igrzyskach Wiedzy u Kościuszki” , w roku szkolnym 2022/2023.
……………………………………………………………….
(data i podpis rodziców)
4. Oświadczenia zostają przekazane organizatorowi podczas finałów Igrzysk Wiedzy.
§ 6
1.Tytuł finalisty III edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2022/2023 otrzymuje
5 najlepszych uczestników II etapu poszczególnych konkursów przedmiotowych.
2.Tytuł laureata III edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2022/2023 otrzymuje
3 najlepszych uczestników II etapu – finału konkursów przedmiotowych.
3. Nagrody rzeczowe wręczone będą najlepszym uczestnikom drugiego etapu, którzy zajmą I, II i III miejsce w poszczególnych konkursach przedmiotowych.
4.Dla wszystkich uczestników etapu finałowego konkursu przewidziano dyplomy uczestnictwa w finale.
5. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród zaplanowane jest po zakończeniu etapu II – finału, w tym samym dniu.
6. Opiekę nad uczniami w tym czasie zapewnia organizator konkursu.
§ 11
1. Regulamin III edycji „Igrzysk Wiedzy u Kościuszki” 2022/2023 dostępny jest
w siedzibie Organizatora i na jego stronie internetowej.
2. W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem konkursu:
p. Dorota Byrka, mail: d.byrka@losycow.pl, Tel.: 600279674
3. Organizator zastrzega sobie prawo przerwania, zmiany terminów lub przedłużenia konkursu w razie wystąpienia przyczyn od niego niezależnych.
4. Przystąpienie uczestnika do konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści Regulaminu.
Załącznik nr 1.
Harmonogram Igrzysk Wiedzy u Kościuszki
TRZECIA EDYCJA
ROK SZKOLNY 2022/2023
- DO 13 STYCZNIA 2023r. – ZGŁOSZENIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
- 27-28 LUTEGO 2023r. – ROZESŁANIE MATERIAŁÓW KONKURSOWYCH DO SZKÓŁ
- 01-03 MARCA 2023r.– ETAPY SZKOLNE
- DO 10 MARCA 2023r. – PRZESŁANIE PRZEZ SZKOŁY WYNIKÓW ETAPU I
- DO 17 MARCA 2023r. – OGŁOSZENIE LIST FINALISTÓW
- 14 KWIETNIA 2023r. – FINAŁY IGRZYSK WIEDZY U KOŚCIUSZKI
Załącznik nr 2. Formularz zgłoszeniowy
……………………………………………..
/pieczątka szkoły/
Zgłaszam szkołę:
……………………………………………………………………………………………………………..
/pełna nazwa szkoły/
…………………………………………………………………………………………………………………………
/mail do kontaktu/
Do udziału w II edycji konkursów przedmiotowych
dla uczniów szkół podstawowych
„Igrzyska Wiedzy u Kościuszki”
2022/2023
Uczniowie naszej szkoły wezmą udział w następujących konkursach:
ZBIORY LICZBOWE 3.STARCIE – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego | |
Globus – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego | |
Biologiczna Pasja – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Biologicznego | |
Dla Zasady – II edycja Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego | |
Poliglota – III edycja Międzyszkolnego Konkursu Językowego – język angielski | |
Mówi Przeszłość – I edycja Międzyszkolnego Konkursu Historycznego |
Proszę zaznaczyć konkursy, w których szkoła weźmie udział
…………………………………………………..
/pieczęć i podpis Dyrektora/
Załącznik nr 3.
Zagadnienia i literatura przedmiotowa do poszczególnych konkursów
ZBIORY LICZBOWE. LICZBY RZECZYWISTE
ZAGADNIENIA:
1)wykonywanie działań (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
2) przedstawianie liczby rzeczywistej w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg);
3) obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych;
4) stosowanie własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych;
5) stosowanie związku pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach
i pierwiastkach;
6) posługiwanie się pojęciem przedziału liczbowego, zaznaczanie przedziałów na osi liczbowej; działania dot. przedziałów;
7) wykonywanie obliczeń dot. procentów, promili, punktów procentowych, punktów bazowych,
8) obliczanie podatków, kosztów kredytów, zysków z lokat (również złożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok).
POLIGLOTA
- Zagadnienia leksykalne:
- człowiek
- miejsce zamieszkania
- życie prywatne
- edukacja
- świat przyrody
- podróżowanie i turystyka
- nauka i technika
- elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych
- Zagadnienia gramatyczne:
- struktury gramatyczne zawarte w „Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku 2018/2019”
- struktury gramatyczne zawarte w „Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka niemieckiego od roku 2018/2019”
GLOBUS
I Etap szkolny i etap finałowy:
Znajomość rekordów środowiska przyrodniczego na poszczególnych kontynentach (tzw. naj …, np. szczyt, jezioro, rzeka i inne), umiejętność określania współrzędnych geograficznych różnych punktów na kontynentach, krainy geograficzne (ukształtowanie powierzchni)
Geografia Europy:
1) położenie i granice kontynentu; podział polityczny Europy; główne cechy środowiska przyrodniczego Europy; położenie, przebieg granic oraz linii brzegowej Europy;
2) podział polityczny Europy – państwa i stolice
3) ukształtowanie powierzchni Europy;
4)wody powierzchniowe na podstawie mapy ogólnogeograficznej Europy,;
Geografia Azji:
1) Pacyficzny „pierścień ognia”
2) położenie geograficzne Azji na podstawie mapy ogólnogeograficznej świata,
3) linia brzegowa Azji na podstawie mapy ogólnogeograficznej Azji,
4) granica między Europą i Azją
5) ukształtowanie powierzchni Azji na podstawie mapy ogólnogeograficznej Azji,
6) wody powierzchniowe Azji,
7) położenie rowów tektonicznych, wulkanów i trzęsień ziemi,
Geografia Afryki:
1) położenie geograficzne Afryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej świata,
2) linia brzegowa Afryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej Afryki,,
3) ukształtowanie powierzchni Afryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej Afryki,
4) wody powierzchniowe na podstawie mapy ogólnogeograficznej Afryki,
Geografia Ameryki:
1) położenie geograficzne Ameryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej świata,
2) linia brzegowa Ameryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej Ameryki,,
3) ukształtowanie powierzchni Ameryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej Ameryki,
4) granicę między Ameryką Północną i Ameryką Południową,
5) wody powierzchniowe Ameryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej Ameryki,
Geografia Australii:
1) położenie geograficzne Australii na podstawie mapy ogólnogeograficznej świata,,
2) linia brzegowa Australii na podstawie mapy ogólnogeograficznej Australii,
3) ukształtowanie powierzchni Australii na podstawie mapy ogólnogeograficznej Australii,,
4) wody powierzchniowe Australii na podstawie mapy ogólnogeograficznej Australii,
Geografia Antarktydy:
1) położenie geograficzne Antarktydy na podstawie mapy ogólnogeograficznej świata,
2) linia brzegowa Antarktydy na podstawie mapy ogólnogeograficznej Antarktydy,
WYKAZ LITERATURY
Mapa ogólnogeograficznaświata , mapa polityczna Europy , mapy ogólnogeograficzne kontynentów dostępne w atlasach, Podręczniki i ćwiczenia dla szkoły podstawowej (klasa 6 i 8). Atlasy szkolne i różnego rodzaju mapy dostępne na rynku.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny WSiP. Tablice geograficzne
DLA ZASADY
Zagadnienia
- Budowa atomu
- Skład atomu
- Izotopy
- Liczba atomowa i cząsteczkowa
- Powłoki elektronowe
- Wiązania chemiczne
- Jonowe
- Kowalencyjne
- Kowalencyjne spolaryzowane
- Reakcje chemiczne
- Reakcja syntezy, analizy i wymiany
- Prawo stałości składu
- Prawo zachowania masy
- Obliczenia stechiometryczne
- Reakcje egzotermiczne i endotermiczne
- Woda i roztwory wodne
- Rozpuszczalność
- Stężenie procentowe roztworu
- Wodorotlenki, kwasy i sole
- Otrzymywanie kwasów ,zasad i soli
- Dysocjacja elektrolityczna
- pH roztworów
- Wskaźniki kwasowo zasadowe
- Reakcje zobojętnienia i wytrącania osadów
- BIOLOGICZNA PASJA
Literatura:
- Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy siódmej szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era
- Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era
Zagadnienia :
ORGANIZM CZŁOWIEKA
- Budowa, funkcje i higiena skóry:
- budowa skóry i warstwy podskórnej
- funkcje skóry i warstwy podskórnej
- budowa i rola wytworów naskórka
- działanie receptorów skóry
- zasady higieny skóry
- czynniki powodujące uszkodzenia skóry
- wpływ słońca na zdrowie skóry
- dolegliwości i choroby skóry oraz ich objawy (grzybice skóry,czerniak, opryszczka, łupież, wszawica, świerzb, trądzik młodzieńczy)
- Aparat ruchu. Budowa szkieletu.
- podział aparatu ruchu na część czynną i bierną
- funkcje szkieletu
- ruch jako efekt działania biernego i czynnego aparatu ruchu
- budowa szkieletu
- kształty kości
- Budowa i rola mięśni
- rodzaje i cechy tkanki mięśniowej
- budowa mięśnia szkieletowego
- położenie i funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych
- antagonistyczne działanie mięśni
- warunki pracy mięśni
- Układ pokarmowy.
- etapy trawienia pokarmu
- budowa zęba i rodzaje zębów
- budowa poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego
- trawienie w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego
- budowa i funkcje gruczołów trawiennych
- Układ krążenia.
- Budowa i funkcje krwi
- Krążenie krwi
- narządy układu krwionośnego
- krwiobieg duży i krwiobieg mały
- budowa naczyń krwionośnych
- funkcje narządów układu krwionośnego
- Budowa i działanie serca
- funkcje serca
- budowa serca
- cykl pracy serca
- mierzenie tętna i ciśnienia krwi
- Witaminy, sole mineralne, woda,
- rola wody w organizmie
- witaminy rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie
- znaczenie wody i witamin
- skutki niedoboru witamin
- makroelementy i mikroelementy
- Pokarm – budulec i źródło energii
- niezbędne składniki pokarmowe
- znaczenie węglowodanów,białek i tłuszczów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu
- pokarm jako źródło energii i budulec organizmu
- najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów
- podstawowe grupy związków chemicznych występujących w organizmach (węglowodany, białka, tłuszcze)
MECHANIZMY DZIEDZICZENIA
- Czym jest genetyka?
- genetyka jako nauka o dziedziczeniu cech oraz zmienności organizmów
- cechy dziedziczne i niedziedziczne
- cechy gatunkowe i indywidualne
- zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach
- zmienność wśród ludzi
- Podziały komórkowe
- komórki macierzyste i potomne
- komórki haploidalne i diploidalne
- chromosomy homologiczne
- znaczenie mitozy i mejozy
- przebieg mitozy i mejozy
- rekombinacja genetyczna
- Podstawowe prawa dziedziczenia,
- wersje genu: allele dominujące i recesywne
- fenotyp i genotyp
- homozygota dominująca, homozygota recesywna i heterozygota
- prawo czystości gamet
- sposób zapisu krzyżówki genetycznej
- Nośnik informacji genetycznej – DNA,
- DNA jako materiał genetyczny
- sposób zapisywania cech w DNA
- budowa DNA i nukleotydu
- budowa chromosomu
- kariotyp człowieka
- jądro komórkowe jako miejsce lokalizacji DNA i chromosomów
- replikacja DNA i jej znaczenie
- budowa i funkcje RNA*
- Dziedziczenie cech u człowieka,
- proces powstawania białka
- cechy dominujące i recesywne
- krzyżówki genetyczne
- Dziedziczenie płci u człowieka,
- autosomy i chromosomy płci
- mechanizm dziedziczenia płci
- cechy sprzężone z płcią
- dziedziczenie hemofilii i daltonizmu
- Dziedziczenie grup krwi,
- mechanizm dziedziczenia grup krwi
i czynnika Rh - konflikt serologiczny
- wpływ środowiska na cechy organizmu
- Mutacje
- mutacje i ich rodzaje
- przyczyny mutacji
- czynniki mutagenne
- skutki mutacji (nowotwory, choroby genetyczne)
- choroby genetyczne powodowane mutacjami: fenyloketonuria, mukowiscydoza i zespół Downa
- poradnictwo genetyczne
- badania prenatalne
EKOLOGIA
- Organizm a środowisko
- nisza ekologiczna
- siedlisko
- czynniki wpływające na organizmy
- tolerancja ekologiczna
- zakres tolerancji na wybrane czynniki środowiska
- skala porostowa
- Czym jest ekosystem?
- ekosystem i jego składniki
- ekosystemy sztuczne i naturalne
- sukcesja pierwotna i wtórna
- sposoby wykorzystywania ekosystemów przez człowieka
- Nieantagonistyczne zależności między gatunkami
- dwa rodzaje mutualizmu: symbioza i protokooperacja
- komensalizm
- Antagonistyczne zależności między gatunkami
- konkurencja
- drapieżnictwo. Roślinożerność
- pasożytnictwo
- Cechy populacji
- populacja
- liczebność i zagęszczenie populacji
- czynniki wpływające na liczebność
i zagęszczenie populacji - populacja w przestrzeni
- struktura płciowa i wiekowa populacji
- Zależności pokarmowe
- poziomy troficzne w ekosystemach
- łańcuchy i sieci pokarmowe
- równowaga ekosystemu i jej zakłócenie
- wpływ zależności pokarmowych na funkcjonowanie ekosystemu
- Konkurs historyczny „Mówi Przeszłość”
Wielkie powstania narodowowyzwoleńcze w latach 1794-1864
Zagadnienia:
1. Przyczyny, przebieg i skutki insurekcji kościuszkowskiej, powstania listopadowego, powstania styczniowego.
2. Podobieństwa i różnice w trzech powstaniach.
3. Dowódcy.
4. Bitwy.
5. Poezja i pieśni powstańcze.
6. Malarstwo, ilustracje, ryciny związane z powstaniami.